Cum tratăm anemia

483 views

Anemia este o boală destul de comună care apare atunci când corpul nu are suficient fier pentru a produce hemoglobina necesară pentru formarea globulelor roşii. Producerea corectă a globulelor roşii ajută la furnizarea şi transportul oxigenului către ţesuturile şi organele corpulului. Dacă celulele nu sunt alimentate cu oxigen suficient,vă simţiţi obosiţi şi slăbiţi, simptome asociate cu anemia cauzată de deficienţa de fier (anemia feriprivă, cel mai des întâlnit tip de anemie), care este o boală reversibilă. În afară de anemia feriprivă, există anemia cauzată de deficienţa de folat, anemia pernicioasă şi tiprui mai rare cum sunt anemia aplastică, anemia hemolitică, talasemia şi anemia celulelor în seceră.

De ce apare anemia?
Anemia feriprivă apare din cauza unei diete cu conţinut scăzut de fier (întâlnită în special la vegetarieni), din pricina unor probleme intestinale care împiedicăabsorţia corectă a fierului sau a pierderilor de sânge. Copiii mici şi femeile înainte de menopauză prezintă cel mai mare risc pentru anemie feriprivă.
De asemenea, sarcina poate să mărească riscul de anemie deoarece necesităţile de fier ale fătului pot sărăci rezervele de mineral ale mamei.

Care sunt simptomele anemiei?

  • Oboseală, epuizare
  • Paloarea sau tentă cenuşie a pielii
  • Ameţeală la ridicarea în picioare
  • Tahicardie şi tahipnee după un efort minim
  • Dureri de cap

Cum previi anemia?
Pentru a produce celulele sangvine, corpul are nevoie, printre alte substanţe nutritive, de fier, folaţi şi vitamina B12. Pentru anemia cauzată de deficienţa de fier, puteţi să vă formaţi rezervele de fier, mâncând alimente bogate în fier “hematină” sau “nehematină”. Fierul hematină, care este absorbit de corp mai eficient decât fierul nehematină, se găseşte în carne, fructe de mare, peşte. Intersant este că fierul hematină favorizează absorţia fierului nehematină din alte alimente, atunci când sunt consumate în acelaşi timp. Pentru vegetarieni este important să consume cantităţi mari de fier nehematină (care se găseşte în anumite alimente vegetale) împreună cu alimente bogate în vitamina C care îmbunătăţesc absorţia fierului nehematină. Pentru a mări rezerva de fier. gătiţi în oale şi tigăi de fontă.

Care este alimentaţia corectă?
Este recomandat să consumaţi:

  • Scoici, stridii, tofu – pentru conţinutul de fier
  • Fasole mexicană, linte, sparanghel – pentru folat
  • Iaurt simplu degresat, macrou, păstrăv, sardele, scoici – pentru vitamina B12
  • Ardei, broccoli, căpşune, citrice – pentru vitamina C

Încercaţi să evitaţi:

  • Spanac
  • Ciocolată
  • Sfeclă
  • Tărâţe
  • Seminţe
  • Boabe de soia

Citeşte şi:
Salată de fructe de mare cu sos de lămâie şi verdeţuri.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *